Dag 154 - Tillbaka!

Tillbaka kom jag visserligen för åtta dagar sedan men pga av problem med Internet och allmän tvåtimmars jetlag så tog det mig åtta dagar att uppdatera bloggen. Jag vet inte om man kan använda uttrycket den som väntar på något gott väntar aldrig för länge i det här fallet men jag gör det ändå. Jag har haft ett fantastiskt jullov och tänkte nu berätta lite om det!
På söndagen den 19e december flög jag ner till Miami där jag mötte upp Sophie. På måndagen begav vi oss mot hamnen för att åka iväg på kryssning till Key West och Cozumel. JAg föreställde mig en liten halvsjaskig finlandsfärja men det var det inte. Båten var helt fantastisk. Vi bodde riktigt bra, hytten var underbar och jag skulle inte tveka på att byta ut den mot rummet i lägenheten. Det bästa med båten var dock maten. Herregud vad jag åt. Jag kan inte hantera sådant så det var tur att vi bara var på båten i fyra dagar för annars hade jag fått gå som frakt av båten. Det var bufféer, a la carte, glass och kakor. Jag gilalr speciellt kvällarna då jag och Sophie satsade på middag nr 1, gärna sushi eller sallad vid sextiden för att vid niotiden satsa på fyrarätters middag.
Key West var vårt första stopp på kryssningen. Där var det kalasfint och vi passade på att gå en guidad tur i Hemingways hus och besöka den sydligaste punkten av USA m.m. Cozumel i Mexico var platsen vi kom till näst. Där hade vi bokat upp oss på vandring i djungeln med fokus på Mayaruinerna. Det var riktigt bra, vi fick se flera Mayaruiner och vår guide var riktigt bra.
På julafton kom vi sedan tillbaka till Miami. Det kändes dock som att vi kom till någon stad i Sverige. Det var svenskar överallt. Verkligen överallt. Vårt hostel var belagt till hälften av svenskar som var där på bartenderskola (vem åker på bartenderskola över jul och nyår?). När vi sedan skulle ut och äta pratade flera gäster svenska, när vi var på stranden pratade de bredvid oss svenska och när vi var inne i en affär kom en man fram och pratade svenska med mig. I Miami träffade vi även Christine och Isak vilket var riktigt skoj! Medan vi var i Miami passade vi även på att åka ut till Everglades. Det var härligt att se träskmarkerna och åka båt men i övrigt var jag inte så imponerad. Extremt kommersiellt med alligatorbrottning vilket inte riktigt är min tekopp.
Den 28e mötte vi upp Lena och vi tre begav oss då till Puerto Rico. Vi började med att åka i en väldigt suspekt "buss ner till Ponce på sydkusten. Den här "bussen" var en väldigt gammal bil som var fullpackad med kartonger så det var minst sagt trångt men lokalt var det iaf. På sydkusten var det toppenväder och vi stannade även där över nyår. På nyårsdagen åkte vi sedan upp till San Juan. I San Juan så besökte vi bla fortet och vandrade runt i gamla stan. Många kap blev det också. En dag åkte vi iväg till El Yunque, regnskogen, och det var helt underbart. Väldigt blött men minst lika vackert! Vi hann även med att åka till Bacardis distilleri som ligger i San Juan. Där bjöd de på gratis drinkar vilket var uppskattat. Dagen innan hemfärd åkte Sophie och jag ut till en hacienda utanför stan och red på hästar. Det var härligt även om jag var skräckslagen ungefär hälften av tiden. Hjälm tyckte de uppenbarligen var överskattat där så jag är glad över att jag och min häst kom överens så ingen olycka behövde ske.
Det här var en liten snabbversion men sammanfattningsvis kan jag säga att det varit en toppenresa!
Nu ska det inte dröja en månad innan nästa uppdatering.....

Kommentarer
Postat av: Mia in Utrecht

Anna-sötis!!! Du verkar ha haft ett alldeles underbart jullov!!! Det gillar vi ;) Det där med maten på båten alldeles förträffligt för en fattig student!! Nu ska här pluggas, tenta på tisdag och sedan direkt flyg till Sweden!! Woop woop!! Puss

2011-01-19 @ 11:51:19
Postat av: Anna

Åh Mia-skrutt-i-plutt! Lycka till på tentan! Hörs snart! Woooooop!

2011-01-19 @ 20:14:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0