Dag 44 - Amish country!

Idag var dagen jag väntat på så länge! Vi har idag besökt ett amish-hem som ligger ca 1,5 timme från där vi bor. Morgonen började dock mindre bra. Min kamera som har haltat ett bra tag nu utan display fick sig ett vattenbad i min handväska på vägen till bussen. Den existerar inte längre. Det är en anledning till ingen bild just nu och den andra är att man inte ska fota amish men något ska jag nog få fram sen!
Vi började med att åka in i en liten stad. Och då menar vi liten. Tänk lite byn i Lilla huset på Prärien möter 2000-talet så har ni stan som hör till amish country. Jag har upplevt kulturkrock här innan men det här var annorlunda. Häst och vagn, sk Buggies, som kör på gatorna, amish som tar ut pengar ur en banlomat, en amisg´h som står med sin buggie vid bensinstationen, uppradade buggies utanför amish-mataffären.
Vi fick senare komma hem till en amishfamilj som bjöd på lunch vilket var trevligt. De lever väldigt enlkelt men har rinnande vatten och gas istället för elektricitet. Vi blev där bjudna på bl.a. potatismos med kyckling och amish-köttbullar samt jordnötssmörspaj och äppelpaj. Jag kände dock ett tag under middagen att jag ville avlägsna mig själv. En kinesisk tjej som satt mitt emot mig börjar gräva i sitt glas efter isbitarna. Dessa la hon sedan på sin tallrik som såklart, smälte. När hon sedan fick sin mat låg maten på en tallrik med vatten som hon försökte luta på något sät tför att inte få det i maten. Väldigt oklart och väldigt ofint.
Innan vo skulle åka hem sen tänkte jag att det kan ju vara bra att passa på att låna toaletten. När jag kom in där insåg jag att det finns ju ingen lysknapp. Nähä, bara att gilla läget. Jag måste dock ge amish lite beröm. Under min korta tid därinne gjorde jag en kort bedömning av de arkitekturen över det hela. Jag såg då en rektangulär form längst upp på väggen som var en öppning. Den öppningen stämde i överens med riktningen var fönstret satt i rummet utanför. Man får på så vis alltid lite ljus under dagen på toaletten och kan då spara gaslampan till kvällen och natten. Fiffigt, must say.
Vad jag bl.a. fått lära mig om amish idag:
- De talar en gammal tysk dialekt.
- Männen spar sitt skägg när de har gift sig.
- Rumspringa, ung. ett friår så man kan testa på omvärlden, sker mellan 16och 21 års ålder.
- Varje familj har ungefär sex barn.
- Kvinnan är oftast mellan 16 och 20 år när de gifter sig (jag är alltså gammal nu).
- Man ska inte fota amish.
- Barn från sex år kör själva häst och vagn till skolan.
- De betalar en speciell skatt.

Kommentarer
Postat av: Sanna

1. Kineser alltså...

2. Att du är för gammal har vi väl konstaterat för länge sedan? :P

3. Blir du förvirrad över alla Sannor i ditt liv? Iskallt räknar jag med att jag är "din enda" och skriver inte mer än bara "Sanna" när jag kommenterar. Om du är osäker på vem jag är så är jag din enda riktiga Sanna. Jag funderar på om jag måste använda mig av någon sorts förklaring i fortsättningen så att du vet vilken Sanna det är?



Jag är iaf. Sanna Smedje om du inte hade listat ut det. Jag läser din blogg varje dag och är ett stort fan!

2010-09-26 @ 03:12:09
Postat av: Helena

Hade ju förståss gärna sett en bild på dig och dina nya amishvänner!

2010-09-26 @ 23:35:31
URL: http://helenaisalamanca.blogspot.com
Postat av: sanna

Hej gumman! Jag dammsuger internet från träffar på mitt efternamn. Kan du ta bort den kommentaren från i september här ovanför? puss!

2011-02-28 @ 09:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0